Je droombaan is zojuist verschenen op je LinkedIn-feed. De beschrijving machted perfect met jouw vaardigheden en je hebt de juiste ervaring. Dit maakt jou de perfecte kandidaat, toch?

Zelfs als je op papier de perfecte match bent, is het gewoonweg opsommen van je vaardigheden niet genoeg om indruk te maken op een potentiële werkgever. Ieder bedrijf heeft wel eens een werknemer gehad die aan alle eisen voldeed, maar toch de proeftijd niet heeft overleefd. Je moet ze overtuigen dat je goed binnen de organisatie past.

Als je het bedrijf kunt laten zien dat je hun behoeften en wensen begrijpt en kunt bewijzen dat jij de geschikte persoon bent voor de functie, is die ideale baan binnen handbereik.

Onderzoek de bedrijfscultuur

Iedereen weet dat het goed is om van tevoren het desbetreffende bedrijf op te zoeken en je in te lezen. Maar het gaat niet alleen over het onderzoeken van hun geschiedenis en locatie. Je moet ook bekend zijn met hun bedrijfscultuur.

Op de website is meestal wel iets te vinden over de waarden en de cultuur van het bedrijf. Bekijk daarnaast ook de social media-accounts. Zijn ze serieus? Grappig? Creatief? Zorg ervoor dat je dezelfde toon aanneemt. Tegen de tijd dat je contact opneemt, moet je perfect op hun waarden en doelen zijn ingespeeld.

Om een goede indruk te maken is het op een rij zetten van je vaardigheden en ervaring niet genoeg. Ga een stapje verder en geef bewijs voor deze vaardigheden door ze te ondersteunen met concrete voorbeelden uit je carrière.

Iedereen kan zeggen dat ze op details zijn gericht. Val op met een voorbeeld van een project waarbij jouw nauwkeurigheid en scherpe focus een cruciale deal hebben gered.

Schrijf een goede motivatiebrief

Na je vooronderzoek is het tijd om een goede motivatiebrief te schrijven en de baan te veroveren. Het is bekend dat wervingsmanagers allergisch zijn voor generieke motivatiebrieven, maar hoe maak je die van jou uniek?

Door je vaardigheden en ervaringen in lijn te brengen met, niet alleen de functieomschrijving, maar ook met de waarden en cultuur van het bedrijf. Ze hebben uw cv al, dus herhaal niet alles uit je cv in je motivatie brief – laat in plaats daarvan de wervingsmanager zien waarom en hoe u perfect bij hun organisatie past door:

  • Geef in de eerste alinea aan waarom je ideaal bent voor de baan
  • Gebruik statistieken en cijfers als back-up van je claims (KPI’s, percentages, enzovoort)
  • Vertel een verhaal dat is afgestemd op de functiebeschrijving en/of bedrijfscultuur om uw sollicitatie menselijker te maken

Voorkom typefouten en formatteringsfouten, ook online sollicitaties moeten foutvrij zijn. Laat je sollicitatie na lezen door een vriend, het liefst een ‘native speaker’.

Bereid je voor op het eerste telefoongesprek

Veel bedrijven houden eerst een bel ronde, voordat de face-to-face interviewronde plaatsvindt. Laat je niet misleiden door de informele aard van deze gesprekken. Wees vanaf het begin professioneel, om de eerste goede indruk in leven te houden. Zorg dat je antwoorden paraat hebt voor lastige vragen over salarisverwachtingen, huidige werksituatie en opzegtermijn.

Probeer de naam van degene met wie je een gesprek hebt van tevoren te vinden en bestudeer hun profiel op LinkedIn. Misschien ben je naar dezelfde universiteit gegaan of ben je lid van dezelfde professionele organisatie.

Als het een videogesprek is, doe dan van tevoren een test, om te controleren of de verlichting goed is en of de achtergrond neutraal is. Zorg er daarnaast voor dat je professioneel gekleed bent.

Onderzoek de locatie van het sollicitatiegesprek

Gefeliciteerd, je hebt de eerste ronde overleefd en je bent uitgenodigd voor een persoonlijk interview! Voorkom nog meer stress in deze toch al stressvolle situatie en doe je huiswerk goed.

Zelfs als je het adres van het bedrijf weet, is het gebouw waar je moet zijn misschien achter op een drukke campus, of brengen wegwerkzaamheden het verkeer op dat moment tot stilstand.

Je wilt niet als een zweterige puinhoop opkomen dagen. Onderzoek de locatie van tevoren of rij er al een keer rond hetzelfde tijdstip heen. Google Maps is je vriend – niet alleen om onderzoek te doen naar de locatie, maar ook voor de reisopties en de geschatte duur van je reis. Doe jezelf een plezier door een dag vrij te nemen op je huidige werk.

Professioneel naar iedereen

Tijdens het recruitmentproces kom je in contact met verschillende mensen. Van receptioniste die je een van de zenuwen een snauw gaf, tot aan de mensen die jou zagen als zweterige puinhoop omdat je verdwaald was op de weg naar het interview.

Je hebt geen tweede kans op een eerste indruk, dus wees beleefd tegen iedereen die je tegenkomt, zorg ervoor dat je op een professionele manier gekleed gaat en blijf kalm. Zelfs als het voelt alsof er 100 vlinders een salto maken in je maag.

Verkoop jezelf

Bij het sollicitatiegesprek gaat het niet alleen om het bespreken van je vaardigheden – het bedrijf zou je niet hebben gebeld als ze niet bekend waren met je ervaringen en capaciteiten. In plaats daarvan moeten vacature houders weten dat je goed bij hun kantoorcultuur past.

Wees dus enthousiast en toon een positieve houding. Maak oogcontact, glimlach en probeer jezelf te zijn.

Iedereen kan een vraag robotisch beantwoorden door algemene antwoorden te geven. Geef ze in plaats daarvan concrete voorbeelden van je werkervaring om je antwoorden te personaliseren. Laat hen zien waar je goed in bent, hoe je hen kunt helpen het bedrijf te laten groeien en hun doelen te bereiken.

Vergeet niet de cultuur en waarden van het bedrijf erbij te betrekken. Is het een multicultureel bedrijf? Geef dan voorbeelden van samenwerkingen met internationale klanten en collega’s. Laat zien dat ze een goede investering doen als ze jou aannemen.

Terug naar jou

Het is niet genoeg om te vertrouwen op alleen je vaardigheden en ervaring om aan die perfecte baan te komen. Het gene dat bedrijven echt willen weten is of je goed in hun bedrijfscultuur past, alleen dan ben je in staat om vanaf dag 1 een vliegende start te maken. Het is aan jou om ze te laten zien dat jij de werknemer bent die ze nodig hebben.

Klaar om een potentiele werkgever versteld te doen staan en je droom baan te bemachtigen. Neem vandaag nog contact op met Saro Recruitment voor een persoonlijke service met echte resultaten.

05 april 2019