Waarom is het belangrijk om jezelf professioneel te branden online? Online personal branding is een belangrijk onderdeel van de zoektocht naar een nieuwe baan. De kans is groot dat potentiële werkgevers je eerst online opzoeken voordat ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Wat krijgen ze te zien als ze jouw naam, e-mailadres of telefoonnummer googelen?

Uit een Career Builder Poll blijkt:

  • 70% van de werkgevers zoekt kandidaten online op en checkt de social media accounts.
  • 57% van de werkgevers zou iemand die online niet te vinden is minder snel uitnodigen.

Het goede nieuws is dat je zelf kunt beïnvloeden wat potentiële werkgevers van jou kunnen zien online. Aandacht besteden aan het bouwen van jouw professionele online brand kan je helpen bij het krijgen van de functie die je graag wilt.

Google jezelf

Voordat je online van alles gaat veranderen, is het goed om te weten wat er al over jou te vinden is. Verplaats jezelf in je toekomstige werkgever en google je volle naam. Wat zou een werkgever van de resultaten vinden?

Is er online niks te vinden over jou? Dat zou kunnen betekenen dat je nog geen website hebt of geen social media gebruikt. Maar geen probleem, dan weet je nu waar je aan moet werken.

Verschijnen er heel veel links die naar jou verwijzen? Maar schetst dit geen professioneel beeld van jou? Misschien staat je persoonlijke facebookpagina openbaar en plaats je veel over je sociale leven, of heb je een LinkedIn profiel die je al in geen jaren hebt geüpdatet en is de informatie achterhaald.

Deel niet alles

We hebben allemaal een persoonlijke kant die we laten zien aan familie en vrienden, maar dit is niet de kant van jezelf die je laat zien op je werk. Dit zou online ook zo moeten zijn.

Als je een social media pagina hebt waar je foto’s en updates plaatst over je privé leven, zou je dan willen dat een potentiële werkgever dit ook kan zien? Of zorgt de blog met jouw naam in de URL voor een onprofessioneel beeld over jou?

Net zoals op het werk, zou je professionele persoonlijkheid het enige moeten zijn dat potentiële werkgevers kunnen zien van jou. Dus als je persoonlijke social media pagina’s hebt, waarvan je niet wilt dat je toekomstige werkgever ze ziet, scherm deze dan af. Zo zorg je ervoor dat werk en privé gescheiden blijven.

Geef je professionele brand vorm

Nu duidelijk is wie er wat over jou kan vinden, is het tijd om je professionele brand te creëren. Om dit te doen moet je jezelf een aantal vragen stellen:

Wat voor persoonlijkheid heb je?
Ben je super georganiseerd, een probleemoplosser of inspireer je gemakkelijk mensen? Beschrijf drie of vier kwaliteiten van jezelf die het juiste soort potentiële werkgevers aantrekken.

Hou zou je jezelf omschrijven?
Wie ben je en waarom werken mensen graag met je? Vraag jezelf niet alleen af wie je bent, maar ook wie je wilt worden.

Wat zijn je kwaliteiten?
Waar ben je goed in, of wat zou je graag willen doen? Voor welke dingen komen mensen naar jou toe?

Wat zijn je kernwaarden?
Wat is echt belangrijk voor jou? Als je een mentor zou zijn, wat zou dan de belangrijkste waarde zijn die je zou overdragen?

Wat zijn je passies?
Wat vind je leuk om te doen? Wat vind je het leukste aan je huidige baan of de positie die je graag zou willen?

Wat zijn je talenten?
Wat doe je beter dan andere mensen? Wat zijn je talenten, kwaliteiten of werkzaamheden die jou het gemakkelijkst afgaan?

Als je al deze vragen hebt beantwoord, kun je hiermee een paragraaf over jezelf schrijven. Dit is je ‘brand statement’, het gene wat potentiële werkgevers het eerst zouden moeten zien als ze jou online opzoeken.

Maak jezelf zichtbaar

Nu je weet wat jouw brand inhoudt, is het tijd om dit te gaan delen. Als je nog geen LinkedIn account hebt, is het tijd om er een te gaan maken. Of als je social media accounts hebt met verouderde informatie is het tijd om deze te gaan updaten.

Gebruik je ‘brand statement’ om jezelf online te introduceren. Doe dit op alle door jou gebruikte platformen, zo hou je je branding consistent. Pas per pagina of sociaal netwerk de ‘tone of voice’ aan zodat deze passend is bij je LinkedIn-profiel, Facebookpagina of blog.

Als je nog geen eigen website of blog hebt, is het goed om te overwegen er eentje aan te maken. Met een website of blog kun je jezelf gemakkelijk promoten. Als je een expert bent op het gebied van een nieuwe compliance tool, waarom zou je er dan niet een paar artikelen over schrijven? Of als je een marketingmanager bent, overweeg dan om een website te maken die jou en jouw talenten op de markt zet.

Als je een website of blog maakt, zet je naam dan in de URL. Dit zorgt ervoor dat wanneer werkgevers je naam googelen, ze meteen je kwaliteiten en expertises zien.

Actief je kennis delen

Je hebt je online professionele brand een boost gegeven, maar het is nu niet genoeg om te gaan zitten en af te wachten totdat de aanbiedingen binnenkomen. Je moet jezelf verkopen aan je potentiële werkgevers, je moet opvallen zodat ze je onthouden. Om dit voor elkaar te krijgen moet je zo actief mogelijk zijn op je gekozen netwerken.

Je hebt je expertises en talenten al geïdentificeerd, nu is het tijd om dit aan anderen aan te bieden. Het is goed om bereid te zijn om te spreken op conferenties of netwerkevenementen, biedt proactief je advies aan.

Als er een video is van een speech die je hebt gegeven, of een PowerPointpresentatie over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent, deel dit dan online via LinkedIn of je website.

Een andere manier om de zichtbaarheid van je brand te vergroten is om actief de interactie aan te gaan met andere op social media. Neem deel in discussies met andere professionals, dit kan door te reageren op hun posts of door artikelen te delen die je interessant vindt. Als je denkt dat een van je connecties iets leuk vindt dat je hebt gelezen, kun je contact opnemen en het hen laten weten.

Dit betekent dat als de perfecte positie voorbijkomt, de rekruteringsmanager misschien al bekend is met jouw expertise of je naam herkent op een sollicitatie.

Ben je klaar om je professionele brand op de proef te stellen en je carrière een boost te geven? Hulp nodig bij het vinden van de perfecte baan? Neem vandaag nog contact op met Saro Recruitment of bekijk onze vacatures!

15 maart 2019