Krijgt jouw LinkedIn profiel niet zoveel views als je zou willen, maar weet je niet waar dit door komt? Als je LinkedIn volledig benut, is het een goede manier om in contact te komen met recruiters, kandidaten en mentoren en biedt het een gemakkelijke manier om in contact blijven met oud-collega’s. Ook kun je op het platform banen posten en vinden. Met een paar kleine verbeteringen, kun je een LinkedIn profiel creëren waarmee jouw professionele skills en ervaring het beste naar voren komen. Lees verder om erachter te komen welke dit zijn!

Personaliseer je profiel

Een sterk LinkedIn profiel is zoals een winnende CV – het is onderscheidend, valt op in de grijze massa en laat precies zien wat jou uniek maakt. Gebruik niet alleen je functietitel in de hoofdregel; dit is jouw persoonlijke branding, dus wees specifiek over jouw skills en ervaring. Kies een professionele en vriendelijke foto – kijk ter inspiratie naar foto’s van anderen in jouw industrie.

Geef bij je samenvatting een duidelijke omschrijving van wie je bent, wat je ambities zijn en hoe je deze ambities wilt waarmaken. Wees niet bang om doelen te benoemen en aan te geven waar je passie ligt. Geef het bijvoorbeeld aan als je geïnteresseerd bent in cross-culturele communicatie of een talenknobbel hebt. Wees ook niet bang voor het posten van berichten zoals een link naar je eigen blog, het uploaden van een PowerPoint presentatie, of het plaatsen van een video van jezelf als spreker.

Check regelmatig in

Zoals bij alle sociale media, hoe meer tijd én moeite je in jouw LinkedIn netwerk stopt, des te meer haal je er uit. Check daarom elke dag je newsfeed en open wat berichten. Volg bedrijven waar je geïnteresseerd in bent, like interessante artikelen en nieuws uit jouw netwerk. Deel en like ook artikelen die je interesses en passie weergeven en feliciteer jouw connecties met promoties en nieuwe functies.

LinkedIn is meer dan alleen het vinden van een nieuwe baan; het is ook een mogelijkheid om mensen te informeren over jouw professionele prestaties. Dus als je recentelijk een cursus hebt gevolgd, een seminar of netwerk event heb bijgewoond, laat je netwerk dan weten wat jouw ervaringen waren. Wees niet bang om een handig artikel te delen; het is een goede manier om met jouw netwerk te communiceren. Volg ook mensen die je aanspreken of wiens huidige functie je ambieert – hun berichten kunnen je misschien verder helpen.

Maak connecties

LinkedIn is een goede manier om te netwerken met mensen en bedrijven, overal ter wereld, zonder dat je je bureau hoeft te verlaten. Dat het online gebeurt betekent echter niet te dat er geen etiketten zijn. Personaliseer een contactverzoek; als je net iemand op een evenement hebt ontmoet, kom dan in contact via LinkedIn en herinner deze persoon waar jullie elkaar hebben ontmoet. Als je alleen iemand wil toevoegen die je graag wilt volgen, maar niet persoonlijk kent, vraag dan niet gelijk om een baan, maar geef aan wat jullie overeenkomst is. Houd je ogen ook open voor mensen die je profiel hebben bezocht en stuur hen een connect-verzoek.

Laat je skills zien

Zeg in je profiel niet alleen dat je iets kan, maar bewijs het ook. Door je connecties te vragen om vaardigheden te onderschrijven, kun je door middel van anderen bewijzen wat je kunt. Als anderen een bepaalde skills bevestigen, zal dit duidelijker zichtbaar worden op je profiel. Aanbevelingen van een manager, collega of klant over jouw werkzaamheden en kwaliteiten zijn duidelijk zichtbaar op je profiel. Vraag hier dus om bij mensen met wie je prettig hebt samengewerkt.

Promoot je profiel

Nu je Linkedin Profiel verbeterd is en weet hoe je meer uit je netwerk kunt halen, is het tijd om je LinkedIn ook op andere plekken te promoten. Creëer een publieke LinkedIn profiel URL, zodat mensen je via de zoekfunctie makkelijk terug kunnen vinden. Zet deze LinkedIN URL ook op jouw visitekaartjes en plaats de link op anderen social media. Ook kun je een LinkedIn badge plaatsen op je website of blog, zodat lezers jouw ervaring kunnen zien en een connectie maken.

Nu je LinkedIn profiel up-to-date is, is het tijd voor de volgende stap in je carrière. Neem contact op met Saro Recruitment en bekijk onze vacatures vandaag nog!

16 april 2018