Je bent dolgelukkig – je hebt je droombaan kunnen bemachtigen bij een compleet nieuw bedrijf. Maar je bent ook zenuwachtig om te beginnen op een onbekend plek. 

Het is normaal om zenuwachtig te zijn op je eerste dag in een nieuwe functie. Maar nieuwe medewerkers maken vaak fouten door niet genoeg aandacht te geven aan hun omgeving, of door de zenuwen de overhand te laten nemen.

Voorkom deze fouten en zorg voor een fantastische eerste indruk vanaf dag één!

1. Je maakt geen aantekeningen

Je collega’s hebben de hele ochtend de tijd genomen om je de basis van het bedrijf bij te brengen, maar je hebt niets opgeschreven. Zelfs als je een geheugen als een olifant hebt komt het arrogant en onbeleefd over om geen aantekening te maken. Plus, je komt ongeïnteresseerd over als je een vraag stelt die al was behandeld tijdens de training.

Neem een schrijfblok en een pen mee op je eerste dag, ook wanneer je nieuwe baan lijkt op je oude. Wanneer je vragen stelt schrijf dan meteen je antwoorden op. Lees vervolgens je notities elke avond door om ze goed tot je door te laten dringen.

Als je vragen hebt nadat de training is afgerond, bekijken dan eerst je notities voor het geval de antwoorden daar al in staan.

2. Je stelt te veel of te weinig vragen

Er is een dunne scheidslijn tussen het te vaak en te weinig overleggen met je collega’s en manager. En het is ook een moeilijk te definiëren lijn. Als je je collega’s elke vijf minuten vraagt of je op de goede weg zit, werk je op iedereen zijn zenuwen.

Je wilt in het begin ook geen fouten maken wanneer je nog niet bekend bent met de processen van je nieuwe bedrijf. Ja, sommige mensen zien vragen als een teken van zwakte, maar je collega’s hebben liever dat je “stomme” vragen stelt dan dat ze tijd moeten steken in het oplossen van een grote fout.

Het geheim zit er in hoe je de vraag stelt. Ten eerste, kijk terug in je aantekeningen en andere werkdocumenten voor het geval het antwoord daar in staat. Vervolgens verzamel je de vragen je hebt en overleg je met je collega of manager wanneer ze tijd hebben om ze beantwoorden.

3. Je besteedt geen aandacht aan de bedrijfscultuur

Elk bedrijf is anders en je valt negatief op wanneer je ervan uitgaat dat je nieuwe werkgever hetzelfde is als de vorige. Misschien wil je nieuwe leidinggevende dat iedereen om 9.00 uur aan zijn bureau zit terwijl jij nog je koffie in aan het inschenken bent. Of misschien is de dress code formeler dan je favoriete polo shirt.

Tijdens je eerste dagen en weken is het belangrijk om goed op te letten hoe je managers en collega’s zich kleden en gedragen.

Stel jezelf de vraag of mensen:

  • Elkaar berichten sturen in plaats van face-to-face te overleggen?
  • Privé telefoontjes aannemen in een meeting room of aan hun bureau?
  • Een pak en stropdas dragen elke dag?
  • Persoonlijke spullen op hun bureau hebben?
  • Hun telefoon uitzetten tijdens een meeting?

Als je aandacht besteed aan je omgeving zal je een stuk sneller integreren en een negatief gevoel vermijden.

4. Je gaat niet mee lunchen

Je hoeft geen beste vrienden te worden met iedereen bij je nieuwe bedrijf. Maar als je alle uitnodigingen om te gaan lunchen afslaat wordt je niet gezien als een team player.

Lunches zijn een ideale manier om je collega’s beter te leren kennen. De kans is groter dat je een vriend vindt die je kan helpen op het moment dat je vast komt te zitten. Plus het is een goede manier om te binden met je team, meer informatie te krijgen over de bedrijfscultuur en je sneller thuis te voelen.

5. Je praat te veel over je oude bedrijf

Wisselen van baan kan een cultuur shock zijn. De processen, manier van communiceren en systemen zijn heel anders en je voelt je niet op je gemak.

Maar een cultuur shock kan ook verkeerd uitpakken. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat het project management systeem jaren achterloopt vergeleken bij je oude kantoor. Of dat je oude team precies wist wat je nodig had zonder dat je het hoefde te vragen.

Dit type opmerkingen worden je niet in dank afgenomen door je collega’s. Het is niet meer dan logisch om een vergelijking te maken tussen de bedrijven, maar hou die gedachten voor jezelf. Wanneer je voorstellen hebt om dingen te verbeteren, zorg er dan voor dat ze constructief, neutraal en positief zijn.

6. Het duurt te lang om je aan te passen

Een nieuwe baan betekent een onbekende database die je moet leren kennen, een documentatie systeem die je onder de knie moet krijgen en compliance processen die je moet begrijpen. Dit kost veel van je kostbare tijd en je productiviteit zal dan ook niet optimaal zijn.

Zorg ervoor dat je sneller up-to-date bent door onderzoek te doen naar nieuwe software of andere systemen vanuit huis. Als een nieuwe applicatie je grijze haren bezorgt, kijk dan buiten werktijd online voor handleidingen. Maak een notitie van jargon die je hoort en leest en doe onderzoek online, of vraag een collega wat het betekend.

7. Je deelt te veel persoonlijke informatie 

Het is logisch om zenuwachtig te zijn op je eerste dag bij je nieuwe baan, maar zorg ervoor dat je zenuwen niet leiden tot een spraakwaterval! Je collega’s hoeven niet te weten van je problemen thuis. Praat niet over je weekend plannen wanneer je midden in een druk project zit.

Hetzelfde geldt voor social media. Wacht een tijdje voordat je je collega’s toevoegt aan persoonlijke accounts zoals Facebook. Wanneer je collega’s met je willen linken, denk er dan over om ze beperkt toegang te geven.

Samenvattend

Elke nieuwe starter wil een goede en solide eerste indruk maken. Helaas kunnen de zenuwen van het beginnen bij een nieuw bedrijf ervoor zorgen dat starters een verkeerde indruk achter laten bij collega’s.

Maar met het investeren van tijd en moeite bij je collega’s en het waarderen van kleine verschillen, ben je ingeburgerd voor je het weet.

Ben je klaar voor een nieuwe baan, een stap omhoog op de cariereladder en op zoek naar een mooie uitdaging? Neem vandaag nog contact op met Saro Recruitment en krijg die droombaan waar je klaar voor bent!

07 juni 2019